HALLON OCH CHOKLAD CUPCAKES

En av de bästa smakkombinationen tycker jag absolut är choklad och hallon! Att blanda chokladmuffins med hallonfrosting och tvärtom är verkligen underbart gott! 

Den här hallonfrostingen är otroligt god och blir ännu godare om den står en stund i kylen, så kommer hallonsmaken verklgen fram.
 

CHOKLADMUFFINS

100 g

choklad, mörk

50 g

smör

1,75 dl

mjölk

2 st

ägg

1,5 dl

socker

1 tsk

vaniljsocker

2,5 dl

vetemjöl

2 tsk

bakpulver

4 msk

smulten choklad

1 krm

salt


1. Sätt ugnen på 175°.
2. Grovhacka chokladen, smält smöret och blanda ner choklad och mjölk.
3. Vispa ägg, råsocker och vaniljsocker fluffigt.
4. Blanda mjöl, bakpulver, smulten choklad och salt. Vänd ner choklad- och mjölblandningen i äggsmeten.
5. Ställ pappersformarna en muffinsplåt för att smeten inte ska rinna ut. Fyll formarna till 2/3 och grädda mitt i ugnen ca 15 min. 



HALLONMUFFINS

100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 dl frusna eller färska hallon


Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.

Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

Vänd ner hallonen.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
Grädda i mitetn av ugnen cirka 20 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när när du dragit ut den)


HALLONFROSTING

2 dl florsocker

150 g philadelphiaost

1½ dl frusna eller färska hallon

Rör florsocker och färskost krämigt. Vänd försiktigt ner hallonen och bred frostingen på cupcakesen.

 

CHOKLADFROSTING

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
100 g philadelphiaost
3 msk varmt kaffe

Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet. Bred eller spritsa på frostingen på cupcakesen och garnerna.


Kommentarer
Postat av: Nadja Zaeri Cederquist

Vilken fin blogg du har ! P.S Just nu har jag frågestund i min blogg det skulle vara kul om du kunde hitta på en fråga och ställa den till mig , jag svarar på allt ! Kram :)

2010-11-14 @ 16:36:44
URL: http://nadjacederquist.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0