FÄRSK SPARRIS MED ÖRTAIOLI OCH HYVLAD PARMESAN

FÄRSK SPARRIS MED ÖRTAIOLI OCH HYVLAD PARMESAN, det är helt klart den längsta rubriken jag haft men den är mycket riktgivande :)
Sparris är något som hör våren till. På måndagen hade min syster skickat sparris från Tyskland, min pappa hävdar nämligen att sparris man får ta på i Finland inte smakar någonting. Det håller jag absolut med om men jag måste erkänna att jag inte är ett så stort fan av den vita sparrisen. Den gröna har jag absolut inget som helst emot och här får ni receptet på en god sås som ni kan ringla över era sparrisar.


20-24 sparrisar
1 äggula
1 dl olivolja
1 vitlöksklyfta
1 tsk sötstark sparris
3 msk finhackade färska örter 
salt och peppar
100 g parmesanost

Lägg sparrisen i kokande, saltat vatten och koka dem i ett par minuter. Gör under tiden örtaiolin. Lägg äggulan i en skål och häll försiktigt i olivoljan under kraftig vispning. Pressa i en vitlöksklyfta och blanda ner tillsammans med senap och finhackade örter. Smaka av med salt och peppar. Lägg upp sparrisen på ett serverivngsfat  och rinla över aiolin, avsluta med att hyvla över parmesanosten.

Kommentarer
Postat av: Ammi

Oh sheizer, det där ser smarrigt ut. Får ta och testa :)

2010-05-15 @ 20:29:55
URL: http://jagochvarlden.blogg.se/
Postat av: Anonym

nice blogg

2010-05-15 @ 23:43:02
URL: http://eiiimma.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Tack för de fina orden! Och fusk att ha en bagare i släkten, det hade jag gärna haft!! :)

2010-05-16 @ 19:53:15
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0