CHOKLADCUPCAKES MED HALLONFROSTING

Igår lagade Marre och jag cupcakes! De blev alldeles underbart goda fastän frosingen var alldeles lös och det blev mer som gasyr. 7 dl florsocker räcker alltså inte och ingen av oss orkade gå och köpa fastän det bara är över gatan!


Muffinsformarna fick jag av Andrea i julklapp♥

Choklad cupcakes:

8 stora eller 12 små

150 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl gräddfil
1 st citron, skalet
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao av god kvalitet
1 nypa salt


1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, gräddfil och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

3. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet.

4. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.


Frosting:

Ca 200 gram mosade hallon
150 gram färskost
Ca 7 dl florsocker

1. Blanda färskost, mosade hallon och florsocker till en lagom "stel" frosting - provspritsa lite på en tallrik för att se att konsistensen är rätt och inte flyter ut (det var här jag hade min kris).

2. Spritsa frosting på de svalnade muffinsarna. Låt stelna och smält sedan mjölkchokladen i ett vattenbad.

3. Bred smält choklad över frostingen och låt svalna.

4. Klicka på ytterliggare lite frosting och garnera med hallon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0