EN UNDERBAR CHOKLADDRÖM

Den här deserten är en av de rätter jag är mest stolt över att jag själv fått ihop. T.o.m. Jan sa att det var himmelskt gott, och han är inte särskilt lätt smickrad!

Jag vet inte riktigt hur jag skall beskriva rätten, men det hör till något av det godaste jag någonsin ätit. Jag hoppas bilderna kan tala för sig själv!


DETH BY CHOCOLATE

150 g smör

200 g 70-procentig mörk choklad

2½ dl socker

4 ägg

1 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

½ dl kakao

1 dl creme fraiche

Smält smöret och rör ut chokladen i det så att den smälter och blandas ut helt. Låt svalna något. Vispa lite slarvigt ihop ägg och socker och rör ner chokladsmeten, blanda ner creme fraichen. Blanda mjöl, bikarbonat och kakao för sig. Häll i smord och kakaopudrad sockerkaksform (kakan sjunker något i mitten efter gräddning och det är därför snyggast att använda en form men ”hål” i mitten). Grädda i 175 grader i cirka 40 minuter (kakan ska vara kladdig i mitten, men ändå fast).



LIMEMOUSSE:

¾ dl lime saft (3 limear)
2 dl kesella

2 dl vispgrädde

0.75 dl socker

Pressa limen. Rör samman den med kesella och socker och blanda noga. Vispa grädden och blanda ner den.



FUDGE

3 dl strösocker
50 g smör
2 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao

Blanda alla ingredienser i en kastrull. Koka på jämn värme cirka 25-30 minuter (det går på typ 15 mad gas spis!). Ha ett glas med vatten till hands. Droppa ett prov i vattnet. När du kan rulla det till en kula är fudgen klar. Tryck ut små stjärnor (eller hjärtan) med en liten pepparkaksform.


UPPLÄGGNING

Skär två bitar chokladkaka och tärna 500 g jordgubbar. Lägg upp på en talldrik, klicka upp limemoussen och ringla 60 g smulten mörkchoklad över!

Det här är också mitt bidrag till månadens sötsak med temat återvinning och roligt nog är den ju återvunnen på Theas egna chokladkake recept.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0