DETH BY CHOCOLATE

Ååå, hur skall jag någonsin kunna förklara vad denna underbara, saftiga choklad kaka smakar? Receptet kommer ur kokboken Söta saker och jag använde kakan till Jans födelsedagsmiddagsdesert (lite långt ord, skrivs knappast ihop?).

Deserten, som den kaka var en del av måste jag säga att var något av det vackraste  och godaste jag gjort. Men det får ni se mer av senare, alltså inte ikväll, men ni vet...


DETH BY CHOCOLATE

150 g smör

200 g 70-procentig mörk choklad

2½ dl socker

4 ägg

1 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

½ dl kakao

1 dl creme fraiche


Smält smöret och rör ut chokladen i det så att den smälter och blandas ut helt. Låt svalna något. Vispa lite slarvigt ihop ägg och socker och rör ner chokladsmeten, blanda ner creme fraichen. Blanda mjöl, bikarbonat och kakao för sig. Häll i smord och kakaopudrad sockerkaksform (kakan sjunker något i mitten efter gräddning och det är därför snyggast att använda en form men ”hål” i mitten). Grädda i 175 grader i cirka 40 minuter (kakan ska vara kladdig i mitten, men ändå fast).


Kommentarer
Postat av: Lotta

Såg väldigt härlig ut med chokladen och jordgubbarna! Det brukar va en perfekt kombo :)

2011-05-09 @ 22:44:33
URL: http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se
Postat av: Emilia

Mums mums mums, detta kan ju inte vara annat än supergott!

2011-05-19 @ 12:21:57
URL: http://kondiskakan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0