FOCCACIA

Jag älskar de här somriga bilderna på min foccacia som jag tog på sommaren. Nu regnar det och detfinns fortfarande snö ute. Fast regnet kanske snabbar på snö smältande, och de har ju faktiskt lovat tio pluss grader till nästa vecka. Fast av någon anledning tvivlar jag rätt starkt på det! Nåja tills dess får jag väll njuta av bilderna och ni av foccacia för ni måste verkligen laga det här otroligt goda brödet och det passar ju perfekt till fredags middagen!

FOCCACIA

25 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
1/2 tsk gourmetsalt
2 msk olivolja
12 dl vetemjöl

Olivolja till pensling
1 dl svarta oliver, urkärnade
1 dl soltorkade tomater
Små färska kvistar
Flingsalt att strö ovanpå brödet

1.Sätt på ugnen och lös upp jästen i vattnet. Tillsätt olja och salten därefter mjölet ( det blir en lös deg).

2.Låt jäsa under bakduk i en lugn miljö 40 min. Smörj en långpanna 30x40 cm och tryck ut degen med mjölad hand.

3.Pensla degen med olivolja (var inte snål med oljan) och stoppa ner oliverna och de soltorkade tomaterna i brödet, gör gropar med fingret .

4.Stick ner rosmarinkvistarna och strö flingsalt ovanpå.

5.Låt degen jäsa under bakduk till dubbel höjd. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min i 200 grader eller tills brödet fått färg.






Kommentarer
Postat av: BAKFIA

sv: Ja testa!:)

2010-03-26 @ 17:03:43
URL: http://bakfia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0