HUVUDRÄTT


Fårfiol med sötpoatis, humus och rucola

Mamma fick en fårfiol i julklapp, som jag använde i huvudrätten. Den värmde jag i ugnen och köttet var alldeles underbart mört! Till det serverade jag sötpotatis.

Skala och skiva sötpotatisen i några centimeter tjocka skivoroch stek den i olja i ungeär 2 minuterpå varje sida. Det blev super gott och passade perfekt till fåret. Det beror lite på hur tjocka skivor man har, hur länge de skall stekas. Du kan krydda enligt eget behag, i receptet använder dom salt och peppar men jag lämnade dem naturella eftersom humusen har en rätt stark smak.

Humus 

400 g   kikärter, sköljda och avrunna
0,5 msk   Rödvinsvinäger
4 msk   olivolja
1 st   pressad vitlöksklyfta(or)
0,5 tsk   salt

Kör kikärterna med vinäger och olja i en matberedare eller med en handmixer.
Blanda röran med den pressade vitlöksklyftan. Smaka av med salt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0