KANEL KNÄCKEBRÖD

Det var inget nöje att baka dessa knäckebröd kan jag säga er! Det tog tre timmar, jag kavlade och tryckte ut, kavlade och tryckte ut.

Men jag blev nöjd med bröden och det blev en perfekt julklapp åt både Mamma och Mormor som älskar knäckebröd! Receptet kommer härifrån.

KANELKNÄCKEBRÖD

25 g jäst
5 dl vatten
1.5 tsk salt
2 tsk kanel
2 msk olja
12 dl grovt rågmjöl

Smula jästen i en degbunke. Värm vattnet till 37 grader och häll det över jästen. Rör om tills jästen har lösts upp.

Tillsätt vatten, salt, kanel, olja och största delen av mjölet, men spara en del av mjölet till utbakningen. Knåda degen tills den känns smidig. Låt jäsa under bakduk cirka 30 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i 20 bitar och rulla till runda bullar.

Täck plåtar med bakplåtspapper. Kavla ut bullarna till riktigt tunna kakor direkt på plåten.

Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 5-10 minuter. Låt kakorna kallna på galler utan bakduk. Förvara brödet torrt.



"Tara stod i köket i tre timmar,
ända tills hon sa jag tror jag svimmar.
Denna present är hjärtformad och skör
och skall helst avnjutas med smör"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0