GOTT NYTT ÅR MED TROPISK MARÄNGPARFAIT, MANGOSÅS OCH ÄPPEL- OCH KIWISALSA!

Gott nytt år!!! I Finland har det ju redan varit 2011 i en timme. Det finns inget bättre sätt att fira det nya året än med den här deserten! Absolut en ny favorit desert!

Det här året kommer bli mitt bästa hittills, det har jag bestämt! Så blir det!
Nu, alla testar den här deserten! Okej?


TROPISK MARÄNGPARFAIT, MANGOSÅS OCH ÄPPEL- OCH KIWISALSA!
1 st färdigköpt marängbotten
3 st äggulor
4 msk florsocker
2.5 dl vispgrädde
3 passionsfrukter
2 krm apelsinjuice

Kiwi-äpplesalsa:
0.25 dl flytande honung
0.25 dl pressad citronsaft
1 tsk mald kardemumma
2 st kiwifrukter
2 st  små äpplenn


1. Vispa ihop äggulor och florsocker hårt och pösigt. Man ska kunna ”skriva i den”. Vispa grädden ganska löst, som filmjölk.

2. Blanda i urskrapade passionsfrukter i äggblandningen. Blanda därefter i den vispade grädden.

3. Lägg marängbotten i en sockerkaksform med löstagbara sidor. Häll på parfaitsmeten. Ställ in i frysen minst i 3 timmar.

4. Skala kiwin och fintärna den. Fintärna också äpplet. Blanda ihop och häll över citron-honungen. Låt stå i kylen 20 minuter innan serveringen.

5. Vid servering: tag ut marängtårtan ur frysen cirka 10 minuter i förväg, så den blir mjuk. Skär tårtbitar. Servera med mixad tinad mango och en klick kiwisalsa.


Titta, min bild är exakt likadan som orginalet! och det här är också mitt bidrag till månadens sötsak på SÖTA SAKER

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0