24 DECEMBER- GOD JUL MED APELSIN OCH KANEL MARMELAD


Igår stod jag i köket heeela dagen! Förutom de fyra gångerna jag var i matbutiken förstoss.

Jag bakade kanelknäckebröd i typ tre timmar (kommer aldrig göra det igen!:D), så bakade jag en engelsk fruktkaka men glömde stöbrödet (den sitter fortfarande fast i formen) och så lagade jag marmelad i två omgångar då jag glömde att använda syltsocker i första omgången.
Snacka om julstress!



"Apelsin och kanel är två goda smaker
till det kommer ytterligare några saker
dottern Tara har tillverkat allt,
till Jan som hon älskar tusenfallt"


ENKEL MARMELAD
Du behöver:
1 del apelsin
1 del syltsocker
Kanel

Gör såhär:
Skär apelsinen (utan skal) i mindre bitar. Koka upp frukt och socker tillsammans med en skvätt vatten och kanel. Låt koka i ca. 5 minuter, beroende på hur stora apelsinbitar du har. Rör om under tiden. Ta bort från plattan och ta bort skummet som bildats på toppen med en sked. Låt stå i 15 minuter, rör om då och då. Häll upp i varma, rengjorda burkar.


Receptet kommer konstigt nog härifrån, även om jag ändrat på receptet och det här får också bli mitt bidrag till månadens sötsak, som den här månaden har temat kryddor. Kanel är absolut en av mina favorit kryddor och det gifter sig härligt med just apelsin.

HA EN SUPER GOD JUL!!!♥

Kommentarer
Postat av: Mimmi

God jul till dig med ((:

2010-12-24 @ 17:41:04
URL: http://mrcds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0