MÅNADENS SÖTSAK-JORDGUBBSMOUSSE

Nu har vi just avslutat påsk middagen. Min bror och hans flickvän var hos oss och åt så det blev ingen särskilt traditionell påskmat. Min bror (eller hans flickvän) äter nämligen inte några andra grönsaker än morot och potatis och han äter heller ingen fisk. Så det blev hönswok. Deserten var iallafall väldigt vårig. Fast det är kanske allt med josdgubbar i? Om man vill kan man byta ut apelsinen mot lime.

JORDGUBBSMOUSSE MED APELSIN OCH VITCHOKLAD
225g fryst tinade jordgubbar (den blir bättre på frysta än på färska)             
½dl strösocker
Skalet från 1 apelsin
Saften från ½ apelsin
50g vitchoklad
2½dl vispgrädde
2 äggvitor

1. Mixa jordgubbar och socker. Borsta apelsinen under hett vatten och finriv skalet. Pressa ur saften.
2. Finriv chokladen. Vispa grädden ganska hård. Blanda i den rivna chokladen . Vispa äggvitorna till ett fast skum i en annan skål.
3. Blanda jordgubbsblandningen med gräddblandningen och vänd i äggskummet. Skeda upp i glas eller skålar och låt stå i kylskåpet i minst två timmar.



                                                                                           Söta saker

Kommentarer
Postat av: Nina

Det här måste jag testa. Är det svårt att få den bra? Jag försökte mig på blåbärsmousse en gång och den såg fruktansvärd ut! Smakade dock nästan okej, även om det tog ett tag innan någon vågade smaka=)

2010-04-05 @ 23:36:57
URL: http://laktosfritt.wordpress.com
Postat av: Tara

Den tog rätt länge att laga men jag hade inga problem med att fa den och bli mousse aktig. Bara man ser till att vispa äggvitan riktigt hard!:)

2010-04-06 @ 13:49:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0