Tunis

Jag kom hem från skolan idag, jag har ganska redig flunssa. Jag hann i alla fall gå på medelhavsmats-timmen. Vi lagade mat från Tunisien.  På menyn stod något som hette brik, cous cous gryta och fruktsallad. Jag har alltid trott att friterad mat är jättesvårt att laga men mina "brikar" blev riktigt lyckade. Här är receptet på brikan:

Det här behöver du:

2 ägg
1 krm harissa*
persilja
½ burk tonnfisk i vatten
1 medelstor mosad potatis
filo-deg (finns i större mataffärers frysdisk)
olja till fritering

1. Blanda ihop allting utom filo-degen till en mjuk flytande blandning

2. Ta ett ark filo-deg och vik det dubbelt. Sätt på lite av blandningen, ungefär som när du rullar sushi (sätt inte blandningen för nära kanten). Sedan viker/rullar du ihop det till ett avlångt knyte, vik in kanterna.

3. Hetta upp oljan i en stor stekpanna, akta så du inte bränner dig på den heta oljan!

4. Lägg försiktigt ned rullarna en och en i pannan och fritera dem på båda sidorna får en gyllene bru färg

5. Servera varma eller kalla t.ex. till en soppaelller sallad eller bara sådär.

*Harissa är en tunisisk röd stark sås gjord på bland annnat vitlök och chilipeppar men du kan istället använda en färdig afrikansk kryddmix som du borde hitta i affärens kryddhylla!


Bilden är lånad från google!



 


Kommentarer
Postat av: NixNax

Kan du bjuda på det här någon gång?

2009-11-10 @ 10:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0