SÄG SOPPA!

På 1 maj bestämde jag mig för att laga en tre rätters middag åt min kära familj. Eftersom alla butiker var stängda var det lite av en utmning, men jag måste säga att jag är väldigt stolt över att ha fått ihop en tre rätters på 2 timmar, med bara ingredienser som fanns hemma!

Nåja, förrätten blev en soppa på potatis och purjolök. Lite i det enklaste lagret, jag har alltid tyckt det är lite fantasilöst med soppa men med ordentlig kryddning blev den här riktigt god!

Det här är inte förrätts soppan, utan det som blev över av soppan till nästa dag. Annors skulle man nog inte orka äta något annat...

POTATIS- PURJOLÖKSOPPA

ca 8 potatisar (600-700 g)

1 purjolök

1 msk flytande margarin

1 l vatten

2 grönsaksbuljongtärningar eller 3 msk konc fond


1. Skala potatisen och skär den i skivor. Ansa purjolöken, ta bort den grova yttersta delen och strimla den tunt.

2. Fräs potatis och purjolök i margarin i en kastrull utan att det tar färg.Tillsätt vatten och buljong. Låt allt koka under lock på svag värme till potatisen är mjuk (sönderkokt), ca 15 minuter.

3. Vispa kraftigt för hand med en ballongvisp eller kör med mixerstav till en slät soppa. Smaka av med salt och mycket peppar.

GETOST SMÖRGÅSAR

Skär vitt bröd i skivor. Lägg på en getost slice och ringla över lite honung. Grilla i ugnen tillls de ser bra ut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0