GYMNASIEELEV♥PLÄTTAR

Idag fick vi veta var vi kom in i gymnasiet. Och ja, vad kan jag annat säga än att jag KOM IN!!! Tänk, av de 18  som kom in så är jag en av dem, pretty cool!

När mina andra vänner firar med nya datorer så firar jag med kardemumma plättar. Men vet ni? Det var otroligt gott! Haha :D Ja varje viktig grej i mitt liv har på något sätt alltid firats med en speciell maträtt och här har ni receptet för dagen då jag kom in i Tölö!



KARDEMUMMAPLÄTTAR

3½ dl vetemjöl
1 krm salt
1 tsk hel kardemumma
1½ dl mjölk
1½ dl naturell yoghurt
3 dl bubbelvatten
3 ägg

smör till stekning

Blanda mjöl och salt. Stöt kardemumman i en mortel till det börjar dofta härligt och det blir pulvrigt, blanda ner i mjölet.
Rör i mjölken, yoghurten och vattnet. Vispa ner äggen. Stek plättarna i smör tills de blir gyllenebruna.

Servera med hemlagat vaniljsocker och turkiskyoghurt+svartavinbär

Och med ett stort glas apfelschorle förstoss!

De blev alldeles perfekta och dessutom doftade huset härligt av kardemumma

Om du vill kan du steka plättarna i en pepparkaksfrom, men det är lite knepigt. Än så länge


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0