UNDERBAR HALLON KOLA CHEESCAKE

Den här kakan har jag tänkt laga väldigt länge! Och ja, vad skall jag säga? Det var totalt himmelskt!

1½ dl havregryn
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
150 g smör

3 ägg
200 g philadelphiaost
1½ dl matlagningsyoghurt
1 dl florsocker
¾ dl hallonsylt

½ dl hallonsylt
200 g hallon

50 g smör
2 msk strösocker
2 msk sirap
1 dl vispgrädde

1. Värm ugnen till 200°.
2. Blanda havregryn, mjöl och socker. Smält smöret och blanda eller mixa ner det till en smulig röra.
2. Tryck ut smulorna tunt i en 24 cm form med löstagbar kant och ställ den i kylskåpet en stund.
3. Grädda pajskalet 10 min i nedre delen av ugnen.
4. Blanda ingredienserna till fyllningen, häll den i pajskalet och grädda cheesecaken ca 25 min.
5. Ta ut och låt den kallna helt, gärna till nästa dag. Bred då hallonsylt över ytan och lägg på ett lager färska hallon.
6. Koka ingredienserna till kolasåsen ca 5 min och ringla den varm över hallonen inför serveringen.


Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-07-20 @ 05:15:31
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0