CHOKLADMACARONS

Det är väll någon sorts trend inom matbloggs världen att laga både cupcakes och macarons. Jag har länge velat laga just macarons men jag har varit rädd för att misslyckas- tänk dig skammen då du som matbloggare misslyckas med dem. Det var faktiskt inte så svårt som jag trodde att edt skulle vara, däremot krävde det mycket arbete. Jag stod i flrea timmar i köket. De blev väldigt lyckade och de liksom smälter i munnen på en. Chokladmacaronsen gav jag åt min kära mor i morsdagsgåva. Bra gå bort present är det ju också. Och ni som inte testat ännu-testa!

Bara att ta fram vågen eftersom receptet är i gram.
125 gram äggvita är ungefär 4-5 ägg.

CHOKLADMACARONS 40 STYCKEN

125 gram  sötmandel
250 gram  florsocker
125 gram  äggvita(or)
0,75 dl  strösocker
1 msk kakao
 
Chokladganache
150 gram  mörk choklad
1 dl  vispgrädde
35 gram  smör

1. Mal mandeln eller kör den tillsammans med florsocker i en matberedare
till ett fint pulver.
2. Vispa äggvitorna, tillsätt sockret lite i taget. Fortsätt att vispa till
en styv maräng, färga den med röd karamellfärg. Sikta samman de torra
ingredienserna och vänd sedan ned dem i marängen och rör försiktigt tills
allt blandats.
3. Fyll en spritspåse och spritsa rundlar stora som en femkrona på en
bakplåtspappersklädd plåt. Låt rundlarna torka ca 30 minuter innan de
gräddas i 180 grader i nedre delen av ugnen i ca 18 minuter, kakorna
skall ha fått en hård skorpa och "stannat".
4. Drag bakplåtspappret från plåten till en fuktad handduk och låt
kakorna svalna. Lossa dem sedan riktigt försiktigt, de går lätt sönder.
5. Förvara dessa kakor torrt tills de skall sättas ihop med ganache eller
smörkräm.

Chokladganache
1. Hacka chokladen och lägg den tillsammans med grädden i en kastrull.
2. Värm tills chokladen smält, rör då i smöret. Låt stå, gärna över natt.
3. Stryk ett lager av ganachen på hälften av macaronerna och para ihop
dem.


Kommentarer
Postat av: krillan

dom ser supergoda ut ju!!

2010-05-09 @ 20:59:47
URL: http://sillylittlegirl.blogg.se/
Postat av: Julia :>

Det där måste jag definitivt prova... Har aldrig smakat eller testat macarons :O

2010-05-09 @ 22:07:16
URL: http://cookiesenabled.blogg.se/
Postat av: Yasemin

Finns det något ljuvligare. Macaroons är en fröjd för ögat. Kul att du provade tonfiskpajen :)

2010-05-12 @ 22:41:19
URL: http://yaseminskok.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0