3 DECEMBER- TYSKA MANDLAR

Jag måste säga att jag inte är ett sååå stort fan av den tyska julmarknaden. Eller jo den är alldeles härlig, bara man inte tänker på alla fulla svenskar, norrmän och finnar. De förstör en hel del.

Det bästa med marknaden är de kanderade mandlarna! De både doftar gott och smakar gudomligt! Vi har ju rätt mycket tyska jultraditioner hemma, men jag har aldrig testa laga mina egna kanderade mandlar.
De här kanderade mandlarna fick jag på tyska skolans julbasar. -Batteriet på kameran tar just slut, där av bild kvalitén!

Jag hittade ett recept på kanderade mandlar. Men kom i håg att det inte är testat. Än...

3 msk ljus sirap

1 1/2 msk socker

1/2 tsk salt

200 g sötmandel (1 påse)


1. Sätt ugnen på 175°C. Rör ihop sirap, socker och salt i en stekpanna. Låt blandningen koka ihop ett par minuter.
2. Blanda ner sötmandeln. Ställ in pannan i ugnen på mellersta falsen i ca 15 minuter (eller häll ut mandlarna på en bakpappersklädd plåt och ställ in den). Rör om med en gaffel efter halva tiden.
4. Häll över nötterna på ett bakplåtspapper. Separera nötterna från varandra med en gaffel och låt svalna. (Var försiktig så att du inte bränner dig.)


Kommentarer
Postat av: Emilia

Jag är också helt galen i kanderade mandlar, synd att affärerna oftast endast erbjuder kanderade jordnötter som jag inte alls tycker om.

2010-12-07 @ 19:07:43
URL: http://kondiskakan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0