CHOKO MUFFINS

Jag använder mig alltid av samma recept på chokladmuffins. Senaste gången jag bakade, testade jag ett nytt recept.

De blev lite smuliga, men ändo jättegoda, och det bästa var att det inte behövdes smulten choklad utan att man istället satt kakaopulver i kokande vatten, så receptet kommer säkert kunna spara mig från extra butiksbesök. Det blir liksom samma effekt.


125 g

rumsvarmt smör
2½ dl socker
1 dl kakaopulver
3 dl mjöl
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 dl kokande vatten
2 tsk bakpulver
1 nypa
salt
Värm ugnen till 190 grader.

Rör ihop kakaon med det kokande vattnet i en liten skål. Låt svalna. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en annan skål. Vispa smör och socker luftigt med en elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget, och vispa till en jämn smet. Tillsätt vaniljsockret och sedan mjölblandningen och vispa samman. Tillsätt kakaomixen och rör till en jämn smet. Fyll varje muffinsform (gärna i muffinsplåt) till 2/3 med smet och grädda i ugnen 16-20 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0