GETOSTPAJ MED HONUNG OCH PINJENÖTTER

Det har fått vara en liten paus med bloggandet så länge som jag firat både min konfirmation och min födelsedag. Men ni förstår vääll vad det betyder? Tårt recept! Så håll utkik efter några rigtigt smaskiga chokladtårtor! Tills dess tycker jag ni skkall testa den här underbara pajen som passar perfekt till höst picknicken!



GETOSTPAJ MED HONUNG OCH PINJENÖTTER


Pajdeg

4 dl

vetemjöl

125 g

smör

1 st

ägg

1 tsk

salt

1 tsk

socker

2 msk

mjölk


Getostcrème

3 st

gelatinblad

2 dl

mjölk

500 g

getost

400 g

philadelphiaost

1 st

vitlöksklyfta, pressad

1 krm

salt

1 krm

svartpeppar


Garnering

25 g

pinjenötter

2 msk

flytande honung

10 st

oreganoblad

 

1. Blanda alla ingredienser till pajdegen. Tryck ut den i en pajform med löstagbar kant, ca 26 cm i diameter och nagga botten med en gaffel.
2. Kyl pajen ca 45 minuter. Sätt under tiden ugnen på 175°.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt kallna.
3. Lägg gelatinbladen i blöt. Värm upp mjölken och lägg i gelatinbladen. Rör om så att de löses upp ordentligt. Ta bort det yttersta skalet på getosten.
4. Mixa sedan resterande ingredienser med gelatinmjölken. Smaka av med salt och peppar. Häll över i pajformen och låt stelna några timmar i kylen.
5. Hetta upp en stekpanna och rosta pinjenötterna tills de har fått fin färg.
6. Skär upp pajen i portionsbitar och häll över honung och rostade pinjenötter. Garnera med oreganobladen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0