MÅNADENS SÖTSAK- HÖSTPAJ

Det här är mitt bidrag till månadens sött sak den här månaden, då temat är höst. Den här pajen bakade jag igår åt mormor som har födelsedag på fredagen. Hon blev otroligt glad då jag kom med pajen. Jag fick själv smaka en bit och den var otroligt god! Det är definitivt värt jobbet med alla olika ingredienserna.

Kompott:

Koka upp 5 dl päronsaft. Ta ut skruttet ur 4 små inhemska äpplen och skär dem i små bitar. Tärna 5 plommon. Tillsätt kanel, äpplen och plommon i den kokand saften. Låt koka i ungefär 15 minuter. Tillsätt 3 msk honung och en skvätt chaisirap och 1 tsk äkta vaniljsocker. Tillsätt kärnorna från ½ granatäpple och lite mera kanel! Låt puttra under lock i 20 miuter eller tills frukten går sönder då man rör vid den.

Låt svalna och blanda sedan ¼ av kompotten med 1 msk honung, 2 ägg och en burk kesella.

Botten:

1 ägg
1 dl socker
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
150 g smör

Vispa ägg och sockert pösigt. Blanda i mjölet och bakpulvret. Tillsätt till sist det smältna smöret. Om degen är för smörig kan du tillsätta lite mjöl. Tryck ut pajbottnet i en form med löstagbarakanter och nagga skalet med en gaffel. Häll kompotten i pajskalet och grädda i ugnen i 175 grder, 30 minuter.

Kommentarer
Postat av: Helena Sjögren

Den här kakan låter verkligen supergod! Och vad roligt att så många olika höstfrukter är med i den. Och chaisirap! Jag måste verkligen baka den här kakan!

2010-10-14 @ 17:44:57
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0