WALLENBERGARE

Har ni nångång tänkt på hur coolt det skulle vara att ha en maträtt uppkallad efter sig (som typ Wallenbergare)? Om jag skulle få välja skulle jag nog villa ha någon bakelse uppkallad efter mig, helst i choklad.
Vad skulle ni villa få för mat uppkallad efter er?

400 g kalvfärs (helst från kalvinnanlår), absolut fritt från senor och fett
4 st äggulor
4 dl vispgrädde
1.5 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 skivor vitt bröd
smör till stekning

1. Mal köttet tre gånger genom fina skivan på köttkvarnen. Lägg sedan färsen i en bunke i kylskåpet. Ställ gärna bunken i en större bunke med is i botten så att färsen blir riktigt kall.

2. Blanda sedan färs med salt, peppar och äggulor. Tillsätt grädden, lite i taget, under hård omrörning med en träslev. Låt sedan färsen vila en stund.

3. Riv brödskivorna på ett rivjärn eller med hjälp av en mixer. Strö därefter ut hälften av brödsmulorna på ett smörpapper.

4. Dela färsen i fem delar och lägg dem på ströbrödet. Platta ut till fem stycken biffar, cirka 1.5 centimeter tjocka. Strö över resten av brödsmulorna på biffarna.

5. Värm en stekpanna och lägg i smör. Stek Wallenbergarna gyllenbruna på båda sidor försiktigt på svag värme, cirka 4 minuter på varje sida.

6. Lägg upp Wallenbergarna på serveringsfat eller direkt på tallriken. Fräs ur pannan med ytterliggare en smörklick och häll det över Wallenbergarna.

7. Servera med brysselkål, franskisar och lite tomat.


Kommentarer
Postat av: ange

ser gott ut :D

2010-11-05 @ 12:00:00
URL: http://angelinasliiife.blogg.se/
Postat av: Profilerna

Gud, vad gott det ser ut! :)

Kram!

2010-11-05 @ 20:31:52
Postat av: frida - sveriges nye kissie

palla blogga om mat hela tin..

men aja, delta i min tävling där du kan

vinna systemkameror! :D

2010-11-05 @ 23:30:45
URL: http://pussymadeofgold.blogg.se/
Postat av: cherie

Grejen är den att jag ALLTID blir hungrig när jag kikar in här.. :P

2010-11-06 @ 02:56:17
URL: http://www.cherie.devote.se
Postat av: maya

ååå vad gott allting ser ut, man blir verkligen jätte sugen på att göra nu :)

2010-11-12 @ 08:39:42
URL: http://mrsyaccob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0