MOROTSKAKA

Har ätit morgonmål med granntjejerna på cafét . Det var riktigt trevligt och vi skall göra det på nytt nästa torsdag. Annaors får jag bli hemma idag. Vi har nämligen sportdag i skolan idag och efersom jag varit sjuk sade läkaren att jag inte borde delta. Min lärare sa att jag inte alls behövde komma till skola idag isåfall.

Tog just ut morotskakan, jag bakat åt min mormor, ur ugnen och det doftar alldeles gudomligt! Synd att man inte kan spara lukten på burk! Jag har bakat kakan förut och då serverade jag den med hallon men idag blir det nog bara med glasyren

Smet
2,5 dl  vetemjöl
2,5 dl  grahamsmjöl
3,5 dl  socker
6 dl  rivna morötter
5 st  ägg
0,5 tsk  kryddnejlika, malen
2 tsk  kanel, malen
2 tsk  bakpulver
0,5 st  citron rivet skal och saft
2 dl  Kesella mager kvarg

Glasyr
150 gram  philadelphia l
1,5 dl  florsocker
1 st  citronskal, rivet
1 tsk  citronsaft

1. Värm ugnen till 200 grader. Blanda vete och grahamsmjöl med strösocker, bakpulver, kanel och malen kryddnejlika.
2. Riv citronskal och morötter. Pressa citronen.
3. Vispa upp äggen och rör ner rivet citronskal, citronsaft, morötter samt kesella.
4. Rör sedan i blandningen med de torra ingredienserna.
5. Häll smeten i en smord och bröad 2-litersform och grädda ca 1 timme (45 minuter räckte för mig) i nedre delen av ugnen. Prova med en sticka, då stickan är torr är kakan klar.
6. Mosa osten tillsammans med rivet citronskal, florsocker samt en tsk citronsaft. Bred på den avsvalnade kakan.

           


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0