KARELSKA PIROGER

Jag tvekade länge innan jag började blogga. Jag funderade fktiskt i flera månader om jag skulle blogga eller inte. Redan innan jag började blogga brukade jag ta bilder av mat. Det var ju inte lika allvarligt då, ni vet jag sprang inte omkring och försökte hitta det perfekta platsen för att fota.

Det här är ett av de recepten med lite mer oproffsiga bilder. Karelskapiroger är nog en av de saker jag skulle sakna mest ifall jag flyttade i från Finland. Jag vet, alla som inte vuxit upp med de här pirogerna måste tycka att det är det äckligaste som finns men det är så otroligt gott!!! Hur skeptiska ni än är så måste ni testa det här. Det finns att köpa i alla mat affärer och på nästan alla kaféer, men naturligtvis så skall man ju laga sina egna.


Skal:
2 dl kallt vatten
2 msk olja
1 tsk salt
2½ dl rågmjöl
2½ dl vetemjöl

Fyllning:
5 dl vatten
3 dl ris som grötar sig
1 l mjölk
ca 1 tsk salt
1-2 dl mjölk + ca. 25 g smör att pensla

Äggsmör:
smör
ägg


Börja med fyllningen. Koka upp vattnet, tillsätt riset och koka på svagvärme tills vattnet har försvunnit. Tillsätt mjölken och koka gröten 30-35 minuter på svag värme. Rör då och då.
Smaksätt med salt när gröten är färdig.
Börja med degen till skalet när gröten nästan är färdig. Blanda vatten, mjöl, salt och olja.
Knåda degen en stund. Gör en lång rulle av degen. Dela den i 25-30 bitar. Rulla bitarna till bollar. Sätt bollarna under plast.
Sätt på ugnen på 275 grader. Kavla ut bollarna till ovala plattor, sätt en klick av fyllningen mitt på och nyp med t.ex. tummen och pekfingret runt om för att få en veckad kant. Använd en stekspade för att lyfta pirogerna på smord plåt. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter.
Pensla pirogerna med smör- och mjölkblandningen så fort du tar dem ur ugnen.
Äggsmör:Koka äggen i 10 minuter (hårdkokt). Skala äggen och blanda med rumsvarmt smör!


Kommentarer
Postat av: patricia och sara

vi har en frågestund på bloggen :)

så fråga gärna en och flera frågor.

fråga va du vill, vi kommer svara på allt du vill veta! :D

2010-06-05 @ 23:46:21
URL: http://falltopiieces.blogg.se/
Postat av: cathrine larsen

fin blogg du har :)

2010-06-06 @ 17:27:15
URL: http://phootoblog.blogg.no
Postat av: fije

Vi har en fototävling på vår blogg så du får JÄTTE gärna delta. :) Regler finns på bloggen. Kram :)

2010-06-06 @ 19:43:03
URL: http://fijesphoto.blogg.se/
Postat av: Liten

mmmm, såå goda!!! :)

2010-06-07 @ 23:54:31
URL: http://redhotbloodedwoman.blogg.se/
Postat av: Tone

Åh vad glad jag blir, superroligt att höra och kul att du gillade dem :)

Sånna här piroger gjorde alltid farmor när jag var liten, älskar dom, helt klart värda pysslet det är att göra dem :)

2010-06-08 @ 21:39:24
URL: http://tone021.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0