UNGSTEKT LAX MED CITRONSÅS

Aaah, bara en dag kvar och så är det sommarlov! Jag har laddat upp med massor av recept inför sommmaren då jag åker ut till våran stuga med min Mormor. Det skall bli jätteroligt, precis som det varit alla andra sommrar.
Middagsmaten idag bestod av Ungsstekt lax med citronsås. Citrosåsen smakade verkligen frecht och gott doftade den ju också.


UNGSTEKT LAX MED CITRONSÅS

600 g skinn- och benfri laxfilé

1 tsk salt

nymald vitpeppar

Citronsås

1 citron

2 dl créme fraiche

12/2 dl vatten
1 fiskbuljongtärning

rucola

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skär laxen i portionsbitar. Salta och peppra. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
2. Citronsås: Tvätta och borsta citronen väl i varmt vatten.. Gör tunna strimlor av skalet med en potatisskalare. Koka skalen i 1/2 minut och släng vattnet.
3. Koka ihop créme fraiche, vatten och buljongtärning i fem minuter. Smaka av med 1-2 tsk pressad citronsaft och peppar. Tillsätt citronskalen. Hittills kan rätten förberedas.
4. Stek fisken mitt i ugnen ca. 20 minuter strax innan servering. Värm såsen och servera på en bedd av rucola.


Kommentarer
Postat av: Christopher

fin blogg! Gott med lax <3 Kika gärna på min GUEVACCI.BLOGG.SE

2010-06-04 @ 17:01:33
URL: http://guevacci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0