HALLONMACAROONS

Idag har jag haft fullt upp! Jag började min dag, som ni säkert kan gissa, med att gå till posten för att hämta ut ett bokpaket som b.l.a. innehöll one more slice, alltså Leilas nya kokbok. Så jobbade jag på cafét i någon timme för att sedan gå vidare till ett annat café där jag fick smaka på en massa olika 17 och 18 hundratals bakverk (som ni senare får höra mer om). Så stod jag någon till timme på cafét för att sedan gå till Andrea och baka macaroons.

Det tog en stund innan vi valt vilket macaroons recept vi skulle använda men efter två butiksfärder och en liten sprits kattastrof stod våra macaroons i ugnen (och ja, vi hade glömt och låta dem stå, därav sprickorna!)


Grundrecept mandelkakor
4 st ekologiska äggv
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Grundrecept smörkräm
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st ekologisk äggula
Några droppar valfri hushållsfärg

Hallonmacarons
Röd hushållsfärg
2 msk hallonsylt

1.Sätt ugnen på 150 grader.

2. Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand.

3. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng.

4. Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker.

5. Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som femkronor, på en plåt med Silpat eller bakplåtspapper.

6. Låt kakorna vila på plåten 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen.

7. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de skall vara lite mjuka i mitten.

8. Dra bort Silpat/bakplåtspappret från plåten direkt och låt kakorna svalna.

9. Smörkräm
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.

10. Vispa ner äggulan.

(11. Färga med karamellfärg och smaksätt med valfri smak/essens.)

12. Spritsa ut krämen på undersidan av 25 mandelkakor.

13. Lägg resten av mandelkakorna över som lock.

(14. Färga macaronsmeten med röd hushållsfärg.)

15. Smaksätt krämen med 2 matskedar hallonsylt.




Kommentarer
Postat av: Andrea

Kan du skicka dom hä bilderna till mig för jag fick inte dem från din blogg :) (alltså jag skulle nog ha skrivit och kan nog skriva att de kommer från din blogg :) )

2010-06-12 @ 17:02:05
URL: http://gympafantasten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0