ENGELSK FRUKTKAKA

Jag måste säga att jag varken gillar suckater, cocktailbär och syltade apelsinskal, men smeten (innan man satt i frukten) är otroligt god! Jag bakar den här kakan ett par gånger om året och den blir alltid väldigt omtyckt. I år glömde jag dock ströbröden så kakan gick inte att få ur formen...


ENGELSK FRUKTKAKA

200 g margarin eller smör
2½ dl socker
3 ägg
½ dl apelsinmarmelad
1 dl russin
1 dl korinter
1½ dl hackad mandel
1 dl hackade valnötter
1 dl hackad suckat
1 dl hackade, syltade apelsinskal
10 st cocktailbär
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

♥Rör fett och socker vitt och poröst. Tillsätt äggen, ett i sänder under kraftig omrörning. Rör ner apelsinmarmeladen.

♥Blanda i en skål för sig russin, korinter, mandel, nötter och den hackade frukten med ett par matskedar av mjölet. Mjölet gör så att frukten inte sjunker till botten vid gräddningen.

♥Blanda resten av mjölet med bakpulvret. blannda försiktigt ned frukten och mjölet i smeten.

♥Lägg smeten i en smord och bröad form.


♥Grädda kakan i nedre delen av ugnen, 1¼-1½timme.

 

♥Låt kakan svalna något innan den stjälps upp. Låt den kallna under formen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0