PASHA

Varje påskannandag äter vi middag hos min mormor. Till efterrät ät det alltid pasha och kulitsch. Båda är ryska traditioner. Det här är min mormors pasha recept och just det här receptet är inte ryskt utan georgiskt! Man skall äta det med någon sorts bulle och vanligast är det att äta den med den ryska påsk kakan kulitsch, som ni får ett recept på senare!

1½kg kvarg
400g socker
1 ägg+3 ägg gulor
1dl grädde
100g smetana
500g osaltat smält smör
1 vaniljstång

Rinn av kvagen. Vispa grädden hård. Blanda scker och ägg. Skrapa ut vaniljfröna men lägg trots det också i vaniljstången. Blanda ihop alla ingredienserna inklusive den avrunna kvargen. Fiska upp vaniljstången. Sätt i en pasha form, eller om du inte äger någon sådan ett kaffefilter för ytterligare avrinning.


Så här ser pasha formen ut!


Kommentarer
Postat av: NOWNA - NWNA.BLOGG.SE

åh vad glad man blir som hittat denna blogg.. jag älskar bakverk. finns det något fint recept som inkluderar granatäpple? hihi puss & kram!

Postat av: Tara

Jag har en antioxidant smoothie som inehaller granatäpple pa http://tortelina.blogg.se/2009/november/antioxidant-smoothie.html annars gillar jag själv granatäppel mousse men det har jag tyvärr inget recept pa! :)

2010-04-06 @ 13:46:20
URL: http://tortelina.blogg.se/
Postat av: NOWNA - NWNA.BLOGG.SE

Tack för tipset! :D Det ska jag testa någongång. Jobbar du som kock? Du har grymma recept! och sen undrar jag .. om du vet hur länge man ska köra en detoxdiet?

2010-04-06 @ 13:50:38
URL: http://nwna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0