KATASTROF PAJ MED GETOST

Jag har inte på länge haft så roligt som igår kväll då Marre var övernatten hos mig. Hon får mig alltid att le och hon är en av mina allra bästa vänner. Ett exempel från i går då hon fick mig att skratta fastän jag egentligen bara ville lägga mig ner på golvet och gråta ,var då jag hällde på äggstanningen på våran paj och exakt all äggstanning rann genom pajbottnet -som var löstagbart- och ner på golvet. I denna stund då jag stod med en bunke under arbets bänken för att fånga upp äggstanningen, säger Marre: Förlot Tara men jag bara måste fota det här. Säg cheese! Den fina bilden får ni tyvärr inte se men jag bjuder på en annan där ni får se vårat lilla problem:

(Klicka på bilden, så blir den större)

Här kommer iallafall receptet på katastrof pajen som blev riktigt god. Lite salt kanske. Antagligen för att det i orginal receptet skulle vara fetaost och inte getost.

GETOSTPAJ MED OLIVER OCH SOLTORKADE TOMATER:

75g smör

1dl grahammjöl

1dl vetemjöl

1krm salt

1msk vatten
150g feta-/getost

14 urkärnade oliver

4 soltorkade tomater
2 ägg
2dl mjölk
1msk finhackad timjan
salt
svartpeppar
1 knivsudd cayennepeppar

Sätt ugnen på 225grader. Blanda kylskåpskallt smör, mjöl och salt till en grynig massa och tillsätt kallt vatten. Knåda raskt ihop till en deg. Degen frå inte bli varm, så använd fingertopparna eller en matberedare. Kavla (hur skulle man kunna kavla en pajdeg?) eller tryck ut degen i en liten (Titta Marre det står liten i receptet!!!)form och förgrädda pajskalet i ca. 12 minuter. Ta ut formen och låt den svalna. Sänk ungsvärmen till 200 grader. Tärna osten, skiva oliverna och strimla tomaterna. Lägg allt i det färdiggräddade pajskalet. Blanda ägg mjölk och timjan och krydda med salt, peppar och lite cayennepeppar. Häll äggstanningen i pajformen grädda i 20 minuter. Ta sedan ut pajformen och sänk värmen til 150grader. Lägg aluminiumfolie som et löst lock över formen och ställ tillbaka den i ugnen i ytterligare ca. 5-8minuter.
Servera med en sallad!

                        


Och Marre... förutom att det i receptet står: tryck ut degen i en liten pajform, så srår det ovanför receptet att formen skall vara ungefär 23 cm i diameter.

 


Kommentarer
Postat av: Leia ♥

Kul med övernattningar :D

2010-04-18 @ 13:24:03
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Postat av: Madde

Kikar in och önskar dig en fin söndag!

2010-04-18 @ 13:47:02
URL: http://maddisenj.blogg.se/
Postat av: malin

vad tycks om mitt senaste secondhand fynd? kommentera gärna :)

2010-04-18 @ 14:59:00
URL: http://malinnorrrlander.blogg.se/
Postat av: alexandra - VADFANSKAJAGHETA.SE

Hej!



Ville bara kika in och önska dig en fin söndag :)



kram Alexandra

2010-04-18 @ 15:31:16
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Lia Gonzales

mums vad gott :)

2010-04-18 @ 16:00:41
URL: http://liagonzales.blogg.no
Postat av: Marre

Hupps ...... De missa ja :D

2010-04-18 @ 17:04:54
URL: http://stairwaytolemon.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0