Bakning med Tara :)

Hejjsan! :D
Jag(Andrea) tänkte skriva ett litet inlägg på Taras blogg :D hihi. Jag är hos Tara nu och vi bakar ljuuuuvliga cookies <3. Degen är helt underbar och det blir roligt att sedan smaka på de färdiga kexen :). Tara sätter in receptet på cookiesena senare så att ni också kan baka dem :).

Jag tänkte sätta in ett recept på min favoritmüsli. Receptet kommer från Niklas mat på Svt:s sida.


Musli med honungsrostade nötter 

Tillagningstid: ca 30 minuter
Ingredienser
beräknat för ca 2 liter
 
2-3 dl  nötter, (exempelvis val-, hassel- och pekannötter)
2-3 msk  flytande honung
4 dl  havregryn
4 dl  rågflingor
4 dl  dinkelflingor
1 dl  torkade tranbär
1 dl  sultanrussin
1 dl  solrosfrön
1 dl  linfrön
1 dl  pumpafrön
 
Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Strö havregryn, rågflingor och dinkelflingor på en ugnsplåt. Rosta i ugnen i cirka 20 minuter. De är klara då de doftar ungefär som nypoppade popcorn.

Rosta nötterna tillsammans med honung på hög värme i en torr stekpanna tills honungen karamelliserats runt nötterna. Slå över nötterna på ett bakplåtspapper och bred ut dem så att de inte klumpar ihop. Grovhacka nötterna då de svalnat.

Blanda gryn, flingor, nötter, frukt och bär och häll i en lufttät burk. Förvara mörkt så håller sig müslin längre.

Servera gärna tillsammans med smaksatt yoghurt.

Tips:
- Du kan givetvis använda de nötter, frukter och gryn du själv föredrar!

Ha det bra :D
H. Andrea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0